Please enable JavaScript to view the comments powered by Disqus.

Riktig retro

IMG_0026-825px
Det råder en riktig retrovåg inom fotografin just nu. Många kompakt- och systemkameror inkluderar systemval med olika retrolägen. För mobiler finns även appar som Instagram, Hipstamatic etc., som gör allt som går för att skapa brus, repor, smutsiga linser, svärtade ramar och bleknade färger eller simuleringar av analoga filmer. Det finns plugins till Photoshop och Lightroom, samt specialiserade programvaror för att göra allt detta och mycket till i datorn. Precis som när de knastriga LP-skivorna försvann och ersattes av CD:n finns det en önskan om att återskapa svunna tiders artefakter. Även på hårdvarusidan finns produkter som tar fasta på trenden. Mest framgångsrika är kanske Lensbaby, ett slags små plastiga objektiv som efterapar gamla tiders bälgobjektiv för att få fram knepiga effekter som extremt kort skärpedjup och udda val av fokus i förhållande till sensorytan. Många är beredda att gå långt och betala mycket för att leva retrotrenden. Men för dig som är rejält intresserad av fotografins möjligheter och äldre kameror finns mycket skoj att göra, om du är beredd att knepa och knåpa lite. Följ med på mitt experiment med en digital hybridbälgkamera…

För ett tag sedan snubblade jag över en serie otroligt läckra ljuseffekter från Crumplepop som simulerade gamla tiders objektiv och kunde appliceras direkt på videoklipp i Final Cut Pro X. Ett av de paket av effekter de hade var fotografiskt framställda genom att filma ljusbrytningar och artefakter genom ett gammalt Dacar-objektiv. Fotografen bakom effekterna, Paul Irmiter, jobbar själv mycket med DSLR video och filmar olika företagspresentationer, samt mycket mer. Det som verkligen inspirerade mig att göra egna experiment var hans video om hur han använde objektiven från dessa gamla bälgkameror och anpassade dem till moderna digitala systemkameror.

IMG_0050
Kompakta bälgkameror var populära fram till 1940-talet, innan t.ex. småbildskamerorna slog igenom med sina fasta objektiv. Bälgkamerorna var sinnrikt konstruerade med ett objektiv i fronten av en bälg vars bakre del ansluter till filmytan inuti kamerakroppen. På fronten av linsen fanns alla nödvändiga reglage för att justera bländare, slutartid, etc. I många fall hade objektiven väldigt fina bladslutare i objektivet, som gav fint släpp och mjuk bokeh. Objektiven var knappast kända för sina superskarpa resultat. Glaslinserna var ju inte alls behandlade på det sätt som vi är bortskämda med idag. Därför gav de också många artefakter som låg kontrast och brytningar av ljus i linsen som t.ex. överstrålning och annat ljusläckage. Å andra sidan är det ju precis det som många av oss eftersträvar med digitala effektpaket och appar! På bilden en gammal Agfa Standard, med typisk bälgkamerakonstruktion.

IMG_0042
Efter att ha sett Paul Irmiters video ropade jag hem några gamla bälgkameror på Tradera. För 100 kr fick jag två gamla kameror i varierande skick. Knappast något jag kunde stoppa in analog film i för att fotografera som förr, men kanske dugliga som reservdelskameror om man är samlare. Det viktiga för mig när jag valde vilka kameror jag ville buda på, var i vilket skick objektiven verkade vara i. Många gamla bälgkameror har förvarats dåligt och man ser tydligt på annonsbilderna att de är repiga och matta. Kanske i och för sig inte så konstigt, eftersom många av kamerorna är mellan 70 och 80 år gamla!

Det finns många bälgkameror att bjuda på, så välj inte första bästa. Kolla noga på bilderna för att bedöma om frontlinsen verkar vara i gott skick, om du funderar på att göra detta själv. Ett annat tips är att titta efter bälgkameror på loppisar och auktioner där du bor. Det är inte ovanligt att hitta dem där och du kan lätt lägga beslag på fina exemplar för mellan 20-50 kr.

Själva byggandet av objektivet är inte särskilt märkvärdigt. Du behöver ett lock som skyddar objektivfästet till ditt kamerahus. Om du inte redan har några såna över så kostar de inte många kronor att köpa. Dessutom lite vanliga verktyg för att skruva isär bälgkameran, en bred borr eller en vass kniv, lite svart eltejp och t.ex. Loctite superlim. Sen är det bara att ge sig på kameran. Jag valde att börja med en bälgkamera av märket Dehel, som hade ett riktigt fint objektiv och en hel och ren bälg. Själva kroppen var vissen och inte i något vidare samlarskick, så det kändes inte som ett helgerån att montera isär den. Vad jag särskilt gillade med just denna kamera var att objektivet hade en maximal bländaröppning på f/3.5, vilket betyder att det skulle vara möjligt att få riktigt kort skärpedjup. Många bälgkameror har betydligt mindre maximala bländaröppningar, oftast mellan f/4.5 och f/6.3.

På bilden ovanför syns att jag gjort ett stort hål i locket och limmat fast bälgen på lockets framsida med superlim. På bilden härunder syns hur jag tätat fogarna med svart eltejp för att minska risken för att ljus ska läcka in genom eventuella otätheter i limningen. Därefter var det bara att skruva på locket på kamerahuset och vips så hade min Canon EOS 600D förvandlats till en digital bälgkamerahybrid! Eftersom locket dessutom passar alla EOS-kameror så går det att använda till många av Canons kameramodeller.

IMG_0030
Lite trixande behövdes för att få slutaren att stå helt öppen. Dessutom får man lura kameran genom att ställa den i AV-läget (bländarprioritet) för att få korrekta exponeringar. Alternativet är förstås att fotografera helt i det manuella läget. Så snart detta var löst tog jag kameran på en testrunda. Jag ska väl inte sticka under stol med att rätt många som såg kameran vände sig om och såg undrande ut över varför den såg så skum ut därfram! Det här är väl inte en kamera man har med sig för att imponera med. Hursomhelst så monterade jag upp kameran på stativ och fotograferade i LiveView-läget mesta tiden. Det är betydligt lättare då att få in snitsen med att styra bälgen för att få de effekter man vill. Bälgen ger ju rörelsefrihet i alla riktningar och det går därför att tilta, shifta och skjuva fokusplanet i förhållande till sensorn nästan hur mycket som helst. Fotograferandet blir jämförbart med att använda ett Lensbaby-objektiv. På objektivet justerar man bländare och skärpa, men skärpan kan också justeras genom att dra bälgen framåt och bakåt. Full frihet alltså!

Tillvägagångssättet är förstås inte helt jämförbart med hur man fotograferade med de gamla bälgkamerorna. Där var ju objektivet fastmonterat på metalldistanser och skärpan reglerades genom att vrida objektivets främre del. Det går ju bra att montera kameran och bälgobjektivet på en rigg för att få den effekten, om någon skulle vilja det, men det går att ha riktigt kul med denna hybrid ändå. Genom att exempelvis fästa objektivets distanshållare med gummisnoddar i kroppen blev det lättare att justera bälgens rörelser. Jag ska försöka lägga upp en video på hur jag gått tillväga framöver.

IMG_0023
Real retro! En Canon EOS 600D blir en digital bälgkamerahybrid med bälg och objektiv av märket Dehel från 1936.

IMG_0037
Bländarinställningen görs direkt på objektivet genom att dra i spaken över skalan på objektivet. Skärpan ställs in genom att justera objektivets avstånd från sensorn genom att röra bälgen framåt och bakåt (som ett dragspel), eller genom att montera allt på en rigg och justera skärpan med det främre ringelementet på objektivet.

IMG_0428
Genom att fotografera med denna digitala bälgkamerahybrid går det att justera skärpan på ett tämligen slumpartat sätt och det uppstår diverse artefakter i exempelvis bildernas kanter. Här ges några exempel på resultat man kan få. Det är värt att nämna att objektivet kan bli mycket roligt att använda för video.

IMG_0332
Närbild på en tång. Genom att objektivet saknar allt vad yt- och antireflexbehandling heter har bilderna ofta svag kontrast.

IMG_0330
Hushållspapper i motljus. Det går att få riktigt softa bilder med objektivet, om man gillar fint släpp och mjuk bokeh. Inte illa för en hundralapp…

IMG_0372
Gamla objektiv har fel och brister som märks om man är en bortskämd modern digital fotograf. Svag kontrast, mjuk skärpa och krämigt släpp är utmärkande för resultaten.

IMG_0348
Det går att fånga detaljer med skärpa, även med en digital bälgkamerahybrid.

IMG_0350

IMG_0362

IMG_0385
Att fånga människor i rörelse är ingen lätt match med den digitala bälgkamerahybriden. Främst beror det på snabbheten i att hitta fokusplanet.

IMG_0418

IMG_0409

IMG_0408
Bälgkamerans objektiv har en markant tendens att överstråla och släppa in ljusläckage över linsen. Precis det som många eftersträvar i modern retrofotografi och även i många reklam- och dokumentärfilmer. Här får man det i princip gratis, utan dyr hård- eller mjukvara.

IMG_0423
Jag lär återkomma med mer exempel på bilder från mitt antika bälgobjektiv framöver. Håll gärna utkik efter fler exempel och videosnuttar.



Välkommen att kommentera!


blog comments powered by Disqus