Please enable JavaScript to view the comments powered by Disqus.

-"Varför, Canon?! Varför?!"

Nikon vs Canon
Nyligen kom rivalerna Canon och Nikon ut med nya varianter av sina systemkameror. Canon släppte sin EOS 5D Mark III, medan Nikon släppte sin D800 - dessutom i två varianter: D800 och D800E. Nu börjar recensioner och tester strömma in från olika håll, och det står klart att kampen mellan Canon och Nikon fortsätter. Medan Canons 5D Mark III fortfarande har greppet över bildkvalitet vid svagt ljus och höga ISO, och därmed också filmning i 1080p, så är det ingen tvekan om att Nikon fortsätter driva utvecklingen för stillbildsfotografi framåt. Canon tycks ha siktet helt inställt på videofilmare, en ny målgrupp som tagit Canons kameror till sitt hjärta sedan 5D Mark II. Nikon jobbar vidare mot mellanformatskvalitet i småbildsformat, något som många stillbildsfotografer efterfrågar. Dessutom tycks Canon ha mycket högre ställda förväntningar på vad entusiasterna är beredda att betala för en mindre uppgradering än Nikon. Har Canon missbedömt marknaden?

Låt mig börja med att slå fast att jag är Canonit, eller rättare sagt, sedan jag började med systemkameror har jag investerat mig fast i Canons EOS-system. Med det sagt vill jag också framhäva att jag därmed också alltid varit partisk i vilket märke jag tyckt haft ledningen i utvecklingen av sina respektive system. Men på senare tid har jag börjat tappa tron…

Jag var en av dem som tidigt slog till och köpte mig en Canon EOS 5D Mark II när den under 2008 blev tillgänglig på den svenska marknaden. Efter att ha använt Canons proffsmodeller 1Ds Mark II och 1D Mark III under en längre tid var det en fröjd att få en kamera som till halva vikten och storleken presterade minst lika bra. Den hade en fantastisk stor och härlig display, en otrolig bildkvalitet vid svagt ljus och höga ISO, fullformatsensor (24x36 mm) med maxupplösning på 21 megapixlar och möjlighet att filma i fullHD-upplösning (1080p). Den fullkomligt revolutionerade systemkameramarknaden! Inte minst blev det en ögonöppnare för många filmare, som plötsligt fick ett bra arbetsredskap till mycket rimlig peng. Faktum är att denna kamera ensam startade en helt ny kategori av kreativitet, nämligen DSLR Video/Cinema. Representanter för Canon har under åren medgivit att de inte hade anat att kameran skulle bli så populär bland filmare. De hade ju riktiga filmkameror för dem. Kameran riktade sig istället till fotojournalister och porträtt- och bröllopsfotografer, vilka Canon trodde skulle få bra användning för de nya funktionerna. Vad Canon gjorde var att verkligen flytta positionerna framåt för systemkameran som filmredskap. Filmarna uppskattade kameran för att det nu blev möjligt att filma i hög upplösning och svagt ljus med en fullformatsensor och ett brett utbud av prisvärda objektiv. Det blev enklare att med digital teknik få den där riktiga filmkänslan, med kort skärpedjup och hög bildkvalitet i ett lätthanterligt heldigitalt arbetsflöde.

Bara några veckor efter att Canon gått ut med pressmeddelandet inför releasen av 5D Mark II dök en film upp som förändrade världen. Fotografen Vincent Laforet hade fått låna ett förproduktionsexemplar av kameran och samlade ett gäng kollegor och modeller för att sätta dess videofilmfunktion på prov. Resultatet, filmen Reverie, blev viral genom Vimeo och YouTube och spreds som en löpeld bland fotografer och filmare. Canon blev tagna på sängen. Konkurrenterna blev skärrade. Canon EOS 5D Mark II blev snabbt anammad av indie-filmare och mer etablerade filmare. Snart började reklamfilmer och feature-filmer dyka upp som hade filmats helt med kameran. Stillbildsfotograferna var glada och nöjda. Indie-filmarna jublade!

Reverie

Vincent Laforets video "Reverie" var den första fullHD-video (1080p) som hade filmats med Canon EOS 5D Mark II när den hade release på nätet. Under första veckan sågs den över 2 miljoner gånger…

Snabbspolning till 2012. Ryktet har gått länge att Canon nu äntligen kommer att släppa Canon 5D Mark III. Spekulationerna gick varma på ett flertal nätforum. Jag, liksom många med mig, önskade en kamera som byggde vidare på 5D Mark II’s försprång. Stillbildsfotograferna ville ha mer upplösning och större bildfiler att jobba med, helst någonstans mellan 30 och 40 mexapixlar, samt bibehållen eller ännu bättre kvalitet vid svagt ljus och höga ISO, samt högre ISO-känslighet. Videofilmarna ville ha bättre ljudhantering och för-förstärkare, samt fler kontroller och bättre styrning av film- och ljudfunktionerna. Dessutom stod en svängbar display högt på önskelistan hos många. Att en sådan var möjlig hade Canon redan visat med instegsmodellen 600D som släpptes 2011.

När Canon introducerade EOS 5D Mark III var det många fotografer, filmare, reportrar och entusiaster som blev stående med öppen mun och lång näsa. Det Canon visade upp var en smärre uppgradering, inte något som tog modellen ytterligare ett steg in i framtiden. I princip samma konstruktion, samma upplösning, samma funktionalitet. Låt vara att ISO-känsligheten och bildkvaliteten vid svagt ljus och höga ISO nu hade blivit ännu bättre, och att såväl snabbheten i hantering, autofokus och nedsparning till minneskort nu hade blivit väsentligt bättre. Flera missar i hanteringen av filmning hade också korrigerats. I övrigt var det väldigt mycket samma lika…

Många blev stående med frågorna ”vad tänkte Canon?!”, och ”Varför, Canon?! Varför?!”. Varken stillbildsfotograferna eller filmarna kände att de fått något mer med den nya modellen. Vem skulle överhuvudtaget vilja uppgradera till eller köpa III:an? Inte heller priset var särskilt attraktivt. I Sverige gick Canon ut med ett introduktionspris i handeln på ca 32 000 kr när den släpptes i mars 2012. Vid samma tid låg II:an på ca 16 000 kr. Vad skulle motivera kameraköparna att betala dubbelt så mycket för en kamera som i praktiken inte hade förändrats nämnvärt, trots att det gått fyra år mellan modellerna?! Hur kunde Canon missbedöma marknadens förväntningar så?!

Det måste ha varit ett otroligt bakslag för Canon när Nikon ungefär samtidigt med releasen av 5D Mark III släppte sin nya modell D800. Det visade sig nämligen att Nikon inte hade vilat sedan Canon släppt 5D Mark II. Här kom en modell med fullHD-filmning och funktionalitet för filmning som Canon borde ha haft från början. Nikon hade observerat och lärt, och gjort rätt. Med Nikon D800 kunde filmare med Nikon-objektiv i sin arsenal nu göra samma saker som Canon-filmarna, och lite till. Den enda svagheten var den fortsatt lite sämre detaljåtergivningen och bruset vid svagt ljus och höga ISO, något som Nikon inte riktigt fått till med denna modellen. Inte heller stillbildsfotograferna hade anledning att vara missnöjda med Nikon D800. Tvärtom, med över 36 megapixlar hade Nikon tagit steget upp mot mellanformatsupplösning. Detaljåtergivningen är makalös, och vi Canoniter kan bara sitta och avundas. Som om det inte var tillräckligt så släppte Nikon kameramodellen i två varianter - D800 och D800E. I E-modellen har man låtit bli att installera ett s.k. antialiasing-filter, som sitter framför sensorn. Resultatet blir ännu bättre detaljåtergivning och skärpa. För att ytterligare strö salt i såren har Nikon valt ett mycket attraktivt prisläge för D800:an. När den blev tillgänglig i Sverige låg den på ca 24 000 kr, för att ganska snart falla till dagens prisnivå kring 21-22 000 kr. Fortfarande högt, men avsevärt lägre än vad Canon EOS 5D Mark III kostar. Inte helt oväntat toppar Nikon D800 idag försäljningen på detta segment av kameramarknaden. Canon har svarat med att sänka priset på 5D Mark III - från ca 32 000 till ca 27-28 000 kr. Min bedömning är att denna prissänkning inte är tillräcklig. I jämförelse känns Nikon D800 som den bättre av de två (med undantag för ISO-funktionaliteten). Därför kunde man förvänta sig att Canons kamera borde vara billigare än Nikons, men nej…

Om du själv vill bekanta dig med skillnaderna mellan de båda kamerorna kan jag rekommendera Dave Dugdales briljanta analys. Den ger många exempel på stillbilder och video där du själv lätt kan se skillnader och likheter i bildåtergivning, funktionalitet och hantering. Underligt nog kommer Dave fram till att hans nästa kamera blir Canon EOS 5D Mark III. Å andra sidan har även han låst in sig i Canons system av objektiv och andra tillbehör, så det kanske var den enkla orsaken. Om jag själv skulle rekommendera någon en kamera i denna klass, givet att den jag ger råd till inte är inlåst i något system redan, skulle jag inte tveka en sekund. -"Köp en Nikon D800!", skulle det korta rådet bli. Canon 5D Mark III är helt enkelt inte särskilt prisvärd, och känns dessutom redan passé…

EOS1DC

Canons proffskamera EOS 1D C har avancerade filmfunktioner för filmare, bl.a. 4K-kvalitet. För stillbildsfotografer erbjuder den bättre ISO-hantering, bättre autofokus och ökad snabbhet. Dock inte högre upplösning, det är fortfarande 18 megapixlar som gäller. Kameran på bilden är utrustad med ett nytt objektiv för filmning, från Canons Cine-serie.

Att Canon fått en nytändning på videosidan råder det alltså inget tvivel om. Under året har de ställt om fler av sina kameror för mer avancerad filmning. I proffs-serien (1D) har vi fått se inte mindre än två nya modeller - 1D X och 1D C. Inte heller här har det skett någon uppgradering av sensorn till högre upplösning. Däremot mycket mer avancerad ISO-hantering. Det är 18 megapixlar som gäller, men med utökad funktionalitet för bättre autofokus och snabbhet. 1D C är en fullfjädrad multimediakamera som kan filma i 4K, dvs med högre videoupplösning än tidigare. Canon har också passat på att släppa en hel serie dedikerade objektiv för filmning - Canon Cine-serien. De är främst tänkta att komplettera den helt nya serien av digitala EOS-filmkameror - EOS C300 och C300 PL, men går att använda på alla EOS-kameror med fullformatssensorer.

EOS300C

Canons nya videoflaggskepp, EOS C300, har ett kompakt hus med avancerad funktionalitet helt dedikerad till filmare, samt en fattning som möjliggör användning av alla objektiv i Canons EF-serie, samt från den nya Cine-serien.

Att Canon kan göra rätt även för avancerade amatörer har de visat gång efter annan. Deras mest prisvärda stillbilds- och filmkamera just nu är sannolikt EOS 600D och den nyligen lanserade EOS 650D. För en relativt liten peng får man alla de verktyg som både 5D Mark III och 7D borde haft från början. Om vi antar att dessa modeller visar vägen för vad vi har att vänta även för 5D Mark IV och 7D Mark II, så bådar det gott. Svängbar högupplöst display och avancerade inställningar för ljud och bild underlättar för filminspelning. I EOS 650D har Canon även introducerat en touch-skärm som ser ut att vara riktigt bra. Mitt råd till Canon är att fortsätta längs den vägen på 5D- och 7D-serien. Men glöm inte stillbildsfotograferna! Vi vill förstås ha bättre ISO-hantering, men inte minst högre upplösning! Nikon visar att det är möjligt…

Grattis alla Nikon-älskare! Med D800-kamerorna har ni fått en uppsättning verktyg att avundas. Vi Canoniter får sitta still i båten och vänta på nästa generation kameror från Canon…



Välkommen att kommentera!


blog comments powered by Disqus